Šablona pro těhotné
již i v češtině

Od dnes mají všichni uživatelé aplikace Planeat přístupnou novou šablonu s názvem “Stravovací režim pro těhotné”.

Šablonu pro vás ve spolupráci s Planeat připravila RNDr. Barbara Sviežená, PhD., která se specializuje na vliv výživy na zdraví, metodiku zpracování nutričních plánů a výživu dětí, těhotných a kojících žen. Barbara v Planeat působí jako hlavní lektor a odborný konzultant již od 2016 a velkým dílem přispívá k tomu, jak se aplikace rozvíjí.

Proč tato šablona

Ženy v období těhotenství a kojení jsou považovány za jednu z nejvíce ohrožených skupin obyvatelstva v souvislosti s nedostatečnou či nevyváženou výživou. Přitom právě nesprávná výživa zvyšuje riziko těhotenských komplikací, riziko vzniku onemocnění i riziko komplikací vývoje plodu.

V současnosti je plně akceptován fakt, že správná výživa matky snižuje riziko budoucích onemocnění dítěte v dospělosti. Výživa těhotné ženy má tedy prenatální programovací efekt.

“Obecně se během těhotenství doporučuje pestrá a vyvážená strava. Problém je, že převážná většina žen vlastně neví, co to přesně znamená. Mají tendenci řídit se vlastními chutěmi a někdy sklouznou spíše do jednostranné, na živiny chudé stravy. Přitom pro správný vývoj plodu jsou kritické některé vitamíny a minerály, na jejichž příjem se musíme doslova soustředit, jako je železo, vápník, jód, kyselina listová, esenciální mastné kyseliny EPA a DHA, nebo vitamín D.

Stravování během těhotenství je extrémně důležité a neměli bychom ho podceňovat. “

RNDr. Barbara Sviežená, PhD.

Výživa v těhotenství

Během období těhotenství dochází v organismu ženy k množství změn vedoucích k fyziologické adaptaci, provázených výraznými změnami potřeby energie a živin. Je důležité vyhnout se nedostatečné výživě (zejména nedostatku kritických mikroživin), jakož i nadměrnému přívodu makroživin a energie. Pro dosažení normálního průběhu těhotenství a vývoje plodu je třeba nezanedbat žádnou složku výživy a řídit se doporučeními.

Doporučení pro těhotné ženy

V minulém roce byly publikovány aktualizované a revidované doporučení pro výživu žen plánujících početí, během těhotenství a kojení a to hlavně s ohledem na dlouhodobé zdraví jejich dětí. Tato doporučení se vztahují na ženy žijící v evropských zemích, což výrazně ovlivňuje způsob jejich stravování, ale i prognózu onemocnění. Přímo se pracuje s plně akceptovaným faktem o programování dětí na jejich zdraví již během nitroděložního života.

Výživa má splňovat dvě základní kritéria – prevence obezity (i u dětí) a prevence chronických civilizačních onemocnění. S ohledem na všechny důležité faktory jsme připravovali i novou šablonu pro zdravé těhotné ženy s cílem prevence jakýchkoliv komplikací.

Základní charakteristiky nové šablony

Základní charakteristiky nové šablony

$

Rozložení energetické hodnoty a rozložení makronutrientů ve stravě je v souladu s příslušnými doporučeními pro stravu těhotných žen. Je důležité dodržovat zastoupení makroživin – 55 – 60 % sacharidy, 25 – 30 % tuky a max 20 % bílkoviny. Vycházíme tedy z konzervativního modelu stravování.

$

Během těhotenství se nedoporučuje experimentovat se sníženým množstvím sacharidů zejména s ohledem fyziologických změn a změn v tvorbě hormonů (včetně inzulínu).

Eliminované alebo omezované potraviny

$

V stravovacím režimu těhotných žen se vyhýbáme nebo omezujeme na povolené množství bílý cukr, umělá sladidla, fruktózový sirup, glukózo-fruktózový sirup.

$

Eliminujeme potraviny obsahující transmastné kyseliny, ztužené pokrmové tuky a některé živočišné nasycené tuky (z důvodu udržení optimální tělesné hmotnosti, resp. přibírání).

$

Vyhýbáme se vysoce průmyslově zpracovaným potravinám, instantním, konzervovaným jídlům a jídlům s vysokým obsahem aditiv.

Úplně vyloučené potraviny

$

arašídy, arašídové máslo, volné ořechy (nebalené)

$

umělá sladidla a slazené nápoje (aspartam, sacharin, cyklamát)

$

mléko při pozitivní rodinné anamnéze v souvislosti s alergií na kravský protein, případně astmatem

$

tuňák v konzervě, mečoun, žralok, makrela, tuňák, platýz

$

konzervované jídla (z konzerv)

$

plísňové sýry, majonéza a tatarská omáčka

$

syrové maso, syrová vejce, některé mléčné výrobky – zejména nepasterizované – kvůli riziku nákazy (listerióza)

Rozdíly v trimestrech

Šablona zohledňuje energetické a výživové potřeby těhotných žen. Pozor však třeba dávat i na sestavení stravovacího režimu s ohledem na fázi těhotenství – trimestr. Zatímco v prvním trimestru se nutriční nároky výrazně nemění (z energetického hlediska), od druhého trimestru se tato situace mění.

Po ukončeném 3. měsíci těhotenství dochází k postupnému zvyšování tělesné váhy a je třeba postupné zvyšování i množství potravy – přibližně o 250 – 300 kcal denně. Rovněž se zvyšuje potřeba bílkovin a některých vitamínů z přirozených zdrojů. Tyto změny jsou zahrnuty v popisu šablony pro samotnou klientku.

V stravovacím režimu pro těhotné se klade důraz nejen na vhodné a vyvážená jídla zastoupeny kvalitními potravinami, ale i na eliminaci nevhodných potravin. Také jsme zpracovali vhodné a nevhodné bylinky a koření, které se následně promítají i do úpravy jednotlivých receptů.

Věříme, že nová šablona přinese Vašim klientům zdravé a spokojené období těhotenství bez zbytečných komplikací a následně i zdravé potomstvo.

Další rady z různých oblastí spojených s poradenstvím ve výživě a pohybu sdílíme i prostřednictvím našich webinářů pravidelně každou druhou středu. Pokud máte zájem popovídat s námi o vašich výzvách a podělit se o své zkušenosti s kolegy, rádi vás tam uvidíme ?

Webinář:
Představení aplikace
a odborná diskuze

Obsah:
K
webináře pokrývají tak představení aplikace jako i pokročilá odborná témata
K
prostor na kladení otázek ohledně práce s aplikací
K
sdílení specifických případů u klientů a způsob jejich řešení
K
ptejte se na cokoliv, webináře vědou lektoři s dlouholetými zkušenostmi s aplikací a poradenstvím
Určeno pro:
K

vhodné pro aktivní uživatele Planeat, kteří si chtějí ujasnit některé funkce

K

vhodné i pro ty, kteří s Planeat ještě nemají zkušenost a chtějí se s aplikací seznámit

K

upozornění: webinář není v rozsahu školení

Organizační informace:
K

Rozsah: 1 hodina

K

Cena: webinář je bezplatný

K

Forma: online